اگرچه ویروس کرونا بحران را به وجود آورده است اما می تواند فرصتی برای تجدید شکل جوانب زندگی ما باشد
دولت ها برای جلوگیری از ادامه شیوع ویروس کرونا، کارخانه های تولید ، مراکز خرید و فروشگاه ها را تعطیل کردند و این باعث تغییرات بسیار بدی در وضعیت تولید و صنعت شد. صنعت مد ، قبل از بروز همه گیری ، 2.5 تریلیون دلار (2.02 تریلیون پوند) درآمد سالانه جهانی تولید می کرد، و اکنون در وضعیت بسیار بدی است که قبلا در مقاله ای با عنوان “تأثیر همه گیری ویروس کرونا و بحران آن در صنعت مد و پوشاک” به آن پرداختیم.
اما این صنعت امیدوار است که با کاهش محدودیت قرنطینه ، اشتهای مصرف کنندگان برای لباس های طراحان بازگردد. امروز در وطن جامه قصد داریم تا اندکی به آینده صنعت مد و پوشاک پس از بحران ویروس کرونا بپردازیم
فعالیت های جدید در صنعت مد و پوشاک
صنعت مد هند با روشهای متفکرانه و جالبی پاسخ داده است. به عنوان مثال شورای طراحی مد هند “FDCI” از میان اولین کسانی بود که صندوق حمایت COVID-19 را برای مشاغل کوچک و طراحان جوان نیازمند اعلام کرد.
برخی از شرکت ها به دلیل موقعیت جهانی خود بهتر از دیگران توانسته اند با این وضعیت کنار بیایند. بعضی از مارک ها هم از بعضی جهات رشد کردند، مثلا ” Bath and Body Works” تولید صابون و ضد عفونی کننده دست را افزایش داده است. فروش لولومون به دلیل تقاضای بیشتر برای شلوار راحتی و لباس های زیر که در خانه می پوشند در حال افزایش است. و برخی فقط شرط بندی های خود را انجام می دهند: “Chanel “و “Louis Vuitton” با شوک بسیاری ، قیمت های خود را افزایش دادند!
انتظار می رود که همه در حال تولید ماسک باشند ، تا حدی کسب و کار آنها به عنوان یک “سرویس ضروری” رونق گرفته است. اما ماسک ها یک “مشارکت” بحث برانگیز در اوضاع هستند ، با توجه به اینکه این مسئله واقعا در مورد ظاهر ماسک ها نیست بلکه نحوه عملکرد آنها مهم است. علاوه بر این ، نوع ماسکی که می پوشید بیانگر کلاس است و دقیقاً مکان شما در نردبان اجتماعی را مشخص می کند.
مجلات مد نیز به روشهای کاملاً انتظارآمیز عمل می کنند: مثلا با آنلاین شدن کامل. آنها روشهای جالبی برای حفظ خود پیدا کرده اند – جلد هفتگی! مدل های واقعی روی جلد! – اما اینها انتخاب های ضعیفی است. بحران هویت اساسی در انتظار آنهاست – آیا این پایان مجله مد است ؟ آیا یک مجله می تواند در طولانی مدت صرفاً به عنوان یک حساب کاربری در اینستاگرام زنده بماند؟
کرونا و جنبه های مثبت آن بر صنعت “مد سریع” و فرصتی برای تجدید شکل در آن
مد سریع چیست؟
مد سریع یا به انگلیسی ” Fast Fashion” را می توان به عنوان یک لباس ارزان قیمت و مد روز تعریف کرد که از ایده های بکار رفته در این صنعت یا فرهنگ افراد مشهور استفاده می کند و آنها را به لباس هایی جهت فروش در فروشگاه های شهر- اغلب مناطق ثروتمند نشین و بالا شهر- تبدیل می کند تا تقاضای مشتری را با سرعت سرسام آور برآورده کند. ایده مد سریع این است که جدیدترین سبک های موجود در بازار را در سریع ترین زمان ممکن بخریم و بپوشیم ، بنابراین متاسفانه خریداران پس از یک بار یا چند بار پوشیدن ، آنها را کنار می گذارند. مد سریع این ایده را ایفا می کند که اگر می خواهید با اهمیت بمانید ، مجبورید که آخرین مدل ها را به محض مد شدن آن بپوشید و لباس های قبلی را دور بریزید. سیستم تولید بیش از حد و مصرف زیاد لباس، سمی مهلک در صنعت مد است که مد را به یکی از بزرگترین آلاینده های جهان تبدیل کرده است.
در مورد اثرات مخرب “مد سریع” به ویژه در مواردی که مصرف کنندگان چیزی ارزان می خرند ، به ندرت آن را می پوشند و سپس آن را بیرون می اندازند ، چیزهای زیادی ساخته شده است. این موضوع سال گذشته موضوع یک مستند بی بی سی بود.
آنا وینتور سردبیر “Vogue” گفت : ” این صنعت باید “کند” شود تا مردم بتوانند بسیار بیشتر از آن لذت ببرند بدون اینکه همیشه به دنبال چیز جدید بعدی باشند. من فکر می کنم این فرصتی برای همه است که سرعت خود را کاهش دهند ، تولید کمتری داشته باشند و واقعاً دنیا را عاشق خلاقیت و علاقه مند به مد کنند.”
اما ، از طرف دیگر ، میزان خسارت زیست محیطی – در هر سال ، صنعت مد حدود 1.2 میلیارد تن انتشار کربن قبل از همه گیری- در صنعت “مد سریع” هنوز قابل بحث است و اثرات منفی آن در آینده هم دیده می شود . پس این وقایع به عنوان بهترین زمان و فرصت برای تجدیدنظر در مورد صنعت “مد سریع” است.
همانطور که گفتیم صنعت مد بسیار آلوده است و سالانه حدود 1.2 میلیارد تن انتشار کربن تولید می کند – و برای مدتی تحت فشار زیادی قرار گرفته است تا پایدارتر شود.
این فرصتی است برای همه ما که به صنعت خود نگاه کنیم و به زندگی خود نگاه کنیم ، و در ارزش های خود تجدید نظر کنیم و واقعاً به فکر زباله ها ، مقدار پول و مصرف و مازاد موجود خود باشیم و در اینکه چگونه باید این صنعت ادامه کار دهد ، تجدید نظر کنیم. امروزه از اصطلاح “مد کُند – Slow Fashion” در مقابل “مد سریع” استفاده می کنند.
نتیجه گیری
ممکن است زمانی که به انتهای این وضعیت کرونایی برسیم ، ارزش های مردم واقعاً تغییر کند! آنچه ما در هنگام بازگشت به حالت عادی خواهیم داشت ، مصرف کنندگان محتاط بیشتری هستند که از خود می پرسند: من واقعاً به چه چیزی نیاز دارم که خوب زندگی کنم؟
مصرف کنندگان در انتها دیگر ممکن است بخواهند چیزهای کمتری بخرند، خرید محلی و منطقه ای داشته باشند، شفافیت بخواهند و سوالات سختی از مارک های بزرگ بپرسند. در اقتصاد مد پس از ویروس، برندگان جدید ممکن است مارک های کوچک، محلی و مستقیم به مصرف کننده باشند که صنعت دموکراتیک تری را باز می کنند.
چندین خانه بزرگ مد گفته اند که این بحران “فرصتی است برای به دست آوردن روح از دست رفته ما”. مارک ها و مدها می خواهد چه ارزش هایی را حفظ کنند و به خاطر بسپارند؟ صنعت مد می خواهد چه میراثی از خود برجای بگزارد؟ فراخوان هایی برای استفاده کمتر از منابع، بازیافت و پایداری بیشتر انجام شده است.
برای همه ما، این بیماری همه گیر تأمل را بیدار کرده و فرصتی را برای انجام کارها به گونه ای دیگر، ارتباط دلسوزانه و مهربانانه تر با یکدیگر و با خود فراهم کرده است. در حقیقت، هنگامی که جهان به آرامی و با احتیاط به سمت بازگشایی می چرخد، وقت آن رسیده است که در صنعت مد به جستجوی روح بپردازند، خود را به چالش بکشند و متعهد به تجدید نظر در مورد این سوالات اساسی شوند.