راهنمای خرید, لباس و پوشاک, مقالات و نوشته ها

کسب درآمد میلیونی با سیستم همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) یا فریب !

affiliate-marketing

واقعا حیفمان آمد که تجربه خود را از همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ در دنیای وب با شما به اشتراک نگذاریم. تا پایان مقاله با ما باشید و شما را از تجربه ای که در سیستم همکاری در فروش دیجی کالا و افیلیو به دست آوردیم، مطلع می کنیم. در پایان مقاله متوجه خواهید شد که سیستم افیلیت مارکتینگ آیا برای شما خیری دارد یا فقط ممکن است از شما سواستفاده شود!

 

همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) چیست؟

همکاری در فروش به عنوان یکی از شاخه‌های بازاریابی آنلاین، امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. همکاری در فروش در حقیقت، ایجاد شرایطی برای تسهیل روند فروش است که به کمک بازاریابان و ناشران انجام می‌پذیرد. فرایند این شغل ساده است؛ بازاریاب‌ها به فروش بیشتر فروشگاه‌ها کمک می‌کنند و از حاشیه سود فروشگاه پورسانت دریافت می‌کنند.

 

استارت کار ما

حدودا دو سال پیش تبلیغات زیادی در سطح وب برای همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) وجود داشت ما تصمیم گرفتیم در کنار فعالیت خود با بخش همکاری در فروش دیجی کالا کار کنیم. بگذریم از مراحل پردردسر ثبت نام و اذیت و آزارهایی که برای ثبت نام و احراز هویت طولانی و تایید رسانه ها نصیب ناشران می شود اما به هر حال مراحل ثبت نام و احراز هویت و تایید رسانه در تاریخ 1399/06/11 توسط آنها انجام شد.

قرارداد را خواندیم و اگرچه ظالمانه و کاملا یک طرفه نوشته شده بود اما برای به دست آوردن اندکی سود همه را به جان خریدیم. توافقنامه ای که همه حقوق رو به خودش داده که هرکاری دلشان بخواهند انجام دهند، اما باز اوایل بهتر بود.

ما سه رسانه را در سیستم همکاری در فروش دیجی کالا ثبت کردیم و شروع کردیم به فعالیت ، با وجود آموزش های ناقض و ناکافی دیجی کالا درباره نحوه فعالیت و ایجاد لینک و … اما استارت کار را زدیم،  فروش های موفق و ارجاع هایی که به فروش نهایی منجر می شدند قابل توجه نبود اما به هر حال امیدوار بودیم.

 

دیجی کالا برای دریافت پورسانت « کمیسیون » حاصل از فروش، سقف 200 هزار تومانی گذاشته بود و بعد از حدود 17 ماه در تاریخ 1400/10/20 به حد نصاب رسید و توانستیم حق خود را درخواست کنیم، اما غافل از اینکه الگوریتم های هوشمند سیستم آنها از فرط هوشمندی صاحب هوش شیطانی گشته و کاملا یک جانبه در خدمت اربابان و طراحان خود است. پس از ثبت درخواست توسط ما، حدود 15 روز صبر کردیم تا در تاریخ 1400/11/05 به ما پاسخ دادند، در تصاویر زیر پیامی را که آنها از طریق سیستم به اصطلاح هوشمند خود به ما نشان داد مشاهده کنید:

برای بزرگتر دیدن تصاویر روی آنها کلیک کنید

 

متن کامل تصاویر بالا را در ادامه مینویسم:

درخواست پرداخت
با سلام،
پیرو ثبت درخواست واریزی در سیستم همکاری در فروش دیجی‌کالا، به اطلاع می‌رساند براساس الگوریتم‌های هوشمند سیستم، فعالیت شما مغایر با قوانین همکاری در فروش دیجی‌کالا شناسایی شده است.لذا خواهشمند است ضمن ارسال مستندات لازم(اسکرین شات گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، یا هر سند دیگر)، در خصوص نحوه فعالیت و انتشار لینک‌های همکاری در فروش نیز توضیح بفرمایید.بدیهی است تا زمان ارسال مستندات، درخواست واریزی شما معلق خواهد ماند.در صورت ارسال مستندات تا قبل از هفتم هر ماه و تغییر وضعیت درخواست شما به تایید درخواست، درخواست مالی شما در لیست پرداختی ماه جاری قرار می‌گیرد و در غیر این صورت، درخواست پرداختی شما در صورت تایید شدن در لیست پرداختی ماه بعد قرار خواهد گرفت.
با احترام و سپاس،
تیم پشتیبانی سیستم همکاری در فروش دیجی‌کالا
1400/11/05

 

اما این مغایر بودن فعالیت ما با قوانین متغییر دیجی کالا و افیلیو چه بود؟ (تصاویر از پنل کاربری همکاری در فروش دیجی کالا)

همانطور که در تصاویر پنل کاربری در دیجی کالا پیداست 15 روز پس از درخواست واریز در تاریخ 1400/11/05، ابتدا به ما اتهام خرید شخصی را زدند و از ما مستندات خواستند – در تصویر زیر به جمله ” مشکوک به خرید شخصی ” توجه کنید – در نتیجه برای اثبات بی گناهی خود، مستندات لازمی را که خواسته بودند (اسکرین شات گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول) ارائه دادیم تا خریدها و جریان ترافیکی را که از سمت سایت ما نصیب دیجی کالا شده بود را اثبات کنیم و درخواست بررسی دوباره دادیم، پس از حدود 6 روز انتظار سرانجام در تاریخ 1400/11/11 اینبار درخواست ما را به خاطر داشتن فعالیت فروشگاهی رد کردند، یعنی به خاطر اینکه خودمان هم کالا داشتیم و فروش محدودی داشتیم. و اینبار اتهام اولیه ” مشکوک به خرید شخصی ” را فراموش کرده بودند.

برای بزرگتر دیدن تصاویر روی آنها کلیک کنید

 

پس از درخواست ما برای بررسی دوباره، پاسخ پشتیبانی افیلیو در تیکت پشتیبانی چنین بود:

متاسفانه فعالیت شما کاملا فروشگاهی است و این موضوع خلاف قوانین می باشد.

 

اما در قراردادی که ما قبول کرده بودیم فعالیت فروشگاهی هیچ ایرادی نداشت و این یک عمل غیر انسانیه که بدون اطلاع ما و به صورت یک طرفه قوانین و بندهای قرارداد را عوض کردند و قرارداد اینترنتی رو تغییر دادند، قرارداد اولیه با شرکت نوآوران فن آوازه (سهامی خاص) بود اما زمانی که دیجی کالا بخش همکاری در فروش را به شرکت اطلس ارتباط رامان با نام افیلیو سپرد، آنها بندهای قرارداد را یک طرفه تغییر دادند و موجب نارضایتی ناشران شدند و حق و حقوق بسیاری پایمال شد. دیجی کالا قوانین پنل افیلیت خودش رو تغییرات زیادی داده و خیلی از این موارد به ضرر نمایش‌دهنده است. آنها سود خود را در نظر گرفته اند و زیان ناشران.

پنل کاربری در ابتدا از آدرس affiliate.digikala.com قابل دسترسی بود اما بعد از تغییرات آدرس پنل کاربری به آدرس dash.affilio.ir تغییر کرد. اکنون لینک پنل دوم دارای نسخه جدید هم شده است.

 

اگر این تغییرات را در قوانین انجام دادند باید کلا رسانه رو هم غیر فعال می کردند نه اینکه رسانه همچنان برقرار باشه و برای آنها مشتری به ارمغان بیاره و موقع درخواست تسویه تازه شروع کنند به بررسی و ایراد گرفتن از رسانه هایی که قبلا ماهیت کلی آنها رو تایید کرده بودند، باید از طریق ایمیل و یا پیامک اطلاع می دادند، پس برای چی ایمیل و شماره تماس گرفتند از ما؟  هیچ وقت و هیچ کجا و از هیچ منبعی به ما چنین تغییری رو اطلاع ندادند و هیچ وقت در پنل کاربری هم اطلاع رسانی نکردند.

قوانین جدید باید برای قرار دادهای جدید باشه نه اینکه پنهانی به قراردادهای قدیمی اضافه بشه و دقیقا هنگام درخواست تسویه ناشر رو مجبور کنند که قرارداد تغییر یافته رو امضا کنه تا به پنل و قسمت درخواست تسویه دسترسی پیدا کنه.

 

تا زمانی که شخص قرارداد جدید رو تایید نکند نمی تواند وارد بخش درخواست های واریزی شود، بلافاصله پس از تایید قرارداد جدید شخص و رسانه او را محکوم می کنند به مغایرت با قوانین جدید آنها، به همین راحتی سر نمایش دهنده کلاه گشادی می رود که تا زانو  برسد.

قوانین هر قرار داد باید برای اون قرار داد ثابت باشه نه اینکه قوانین و بند و تبصره های جدید خودسرانه، یک جانبه و بدون اطلاع رسانی به قراردادهای قدیمی اضافه بشه. این چیزی نیست جز سوءاستفاده از قوانین و ناشران.

 

سایت ما از همان اول هم فروشگاهی بود و فعالیت فروشگاهی داشت و خود آنها رسانه ما را تایید کرده بودند، پس از اینکه ماه ها از فعالیت ما گذشت  افیلیو و دیجی کالا یک جانبه و یک طرفه قوانین و مفاد قرارداد را عوض کردند و رسانه هایی را که خود اول تایید کرده بودند اینبار رد کردند، در حالی که هرگز نه از طریق ایمیل و نه در پنل کاربری و نه از طریق پیامک و یا تلفن این تغییرات را به ما اعلام نکردند و ما به عنوان ناشر در جریان تغییر بندهای قرارداد نبودیم، با وجود آنکه شماره تلفن ثابت و موبایل و ایمیل ما را داشتند.

 

 

در حالی که از طریق رسانه ما همچنان مشتری به سمت دیجی کالا جریان داشت و آنها از ترافیک جاری به سمت دیجی کالا سود می بردند برای رسانه ما و بسیاری رسانه های دیگر نقشه بلعیدن را کشیده بودند. احتمالا نقشه بلند مدت آنها اینگونه بوده که قوانین و مفاد قرارداد را یک جانبه عوض می کنیم و به محض درخواست واریزی از طرف ناشر، درخواست آنها را رد می کنیم و آنها را به خرید شخصی متهم می کنیم و از آنها اطلاعات و جزئیات ترافیک سایت و مستندات میخواهیم، اما اگر بر گرفتن حق خود پافشاری کردند از قوانین تغییر یافته توسط خودمان استفاده می کنیم و برای همیشه درخواست آنها را رد می کنیم، این داستان برای بسیاری از رسانه ها اتفاق افتاد.

ما مشتری آوری کردیم برای آنها و سود رساندیم و همه مدارکش هم موجوده، ضرر و زیانی نداشتیم که ابتدا به ما برچسب ” مشکوک به خرید شخصی” بزنند و پس از ارائه مستندات بگویند خب به هر حال درخواست شما رد می شود چون سایت شما فعالیت فروشگاهی دارد.

 

جالب اینجااست که چون می دانستند که از طرف سایت وطن جامه ترافیک مفید دریافت کرده اند با وجود اینکه درخواست ما را رد کردند اما رسانه را رد و غیر فعال نکردند تا همچنان ترافیک دریافت کنند! خیلی ساده جریان ترافیک و مشتری که از سایت ما نصیب آنها شده بود را دوست داشتند اما دادن حق ما را دوست نداشتند!
خیلی جالبه که ادعا می کنند فعالیت سایت ما مخالف و مغایر با مقررات است و حق ما را ندادند اما پذیرای مشتری هایی بودند که از سمت ما به دیجی کالا هدایت می شدند!

 

در تصویر زیر رسانه های ما را مشاهده کنید، توضیح اینکه ابتدا سه رسانه مختلف ثبت کردیم اما خوشبختانه از دو رسانه اول هیچ مشتری نصیب دیجی کالا نشد و فقط از یک رسانه – همین سایت – مشتری به سمت دیجی کالا هدایت شد، آنها هنگامی که ما درخواست پورسانت کردیم، ابتدا دو رسانه اول را رد کردند(چون مشتری از آنها هدایت نشده بود) و بعد درخواست پورسانت ما را رد کردند و با وجود رد درخواست پورسانت از رسانه سوم به دلیل فعالیت فروشگاهی آن، خود رسانه سوم را رد نکردند تا همچنان بدون اینکه پورسانتی بپردازند مشتری دریافت کنند! نقشه ای بسیار زشت از سمت افیلیو و دیجی کالا

 

 

با وجود ندادن کمیسیون ما آیا ما برای آنها فروش داشتیم؟ (تصاویر از پنل کاربری همکاری در فروش دیجی کالا)

پاسخ قطعا بله، تصاویری از پنل کاربری در اختیار شما قرار می دیم تا به شما نشان دهیم که به رغم داشتن مشتری و خرید قطعی شده، باز هم ممکن است کمسیون ناشر را ندهند.

 

گزارش فروش های قطعی شده (تصاویر از پنل کاربری همکاری در فروش دیجی کالا)

برای بزرگتر دیدن تصاویر روی آنها کلیک کنید

 

گزارش فروش های قطعی شده (تصاویر از پنل کاربری همکاری در فروش دیجی کالا)

برای بزرگتر دیدن تصاویر روی آنها کلیک کنید

 

آیا در پنل کاربری گزارش های فروش را در اختیار ناشران قرار می دهند؟

 

خیر، همانطور که در تصویر زیر می بینید ما از تاریخ 1400/11/06 تا تاریخ 1400/12/28 درخواست دریافت گزارش دادیم اما چنانچه قابل مشاهده است در قسمت وضعیت سیستم فقط جمله در حال پردازش را نشان می دهد و در کنار این ستون، ستون درصدی پیشرفت گزارش را به صورت %0 نشان می دهد. یعنی حدود دو ماه در انتظار دریافت گزارش فروش، گزارش سفارش ها و گزارش مالی و آماری بودیم اما پنل ناکارآمد دیجی کالا هیچ چیزی به ما نداد و در عوض خودمان مجبور می شدیم از قسمت های مختلف تصویر بگیریم.

 

 

حقیقت اینه که خوانندگان بزرگوار تشخیص می دهند که در این روزگار مبلغ دویست و اندی هزار تومان در زندگی ما گره بزرگی را باز نمی کند، اما چون این مبلغ ناچیزی بود نباید که بلعیده شود، هیچ حقی نباید ناحق شود هرچند اندک و ناچیز باشد. ما برای آنها فروش واقعی و قطعی داشتیم و آنها از سمت سایت ما درآمد کسب کرده بودند، پیچاندن و مکر و نیرنگ نه شایسته آنها بود و نه حق ما.

خود آنها هم می دانستند که دویست هزار تومان و سیصد هزار تومان ارزش شکایت و پیگیری ندارد، برای همین در نادیده گرفتن و پایمال کردن حق ما و بسیاری ناشران دیگر تردید نکردند، ما در تیکت پشتیبانی به آنها گفتیم که همه این جریان را منتشر می کنیم تا تجربه ای ماندگار در سطح وب فارسی باشد، آنها بعضی از اطلاعات پنل کاربری را پاک کردند تا چیزی برای ارائه نداشته باشیم، ولی توانسته بودیم از بعضی چیزها تصویر بگیریم.

 

نتیجه گیری:

در انتهای مقاله نمیخواهیم برای خوانندگان گرامی و فهیم تعیین تکلیف کنیم و بگوییم که با قسمت همکاری در فروش دیجی کالا و یا همکاری در فروش افیلیو کار کنید یا نه، اما جهت شفاف سازی و اشتراک تجربه لازم بود که همچین مقاله ای از رسانه ما منتشر شود، اگر روزی هم خواستید به صورت همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) کار کنید بسیار مراقب مکر و نیرنگ و قراردادها باشید. فریب بزرگی و معتبر بودن برندی که با آن کار می کنید را نخورید، گاهی طرف حساب شما هر چه بزرگتر باشد راحت تر حق و حقوق شما را پایمال می کند.

در کل به نظر ما اگر به تجارت آنلاین علاقه دارید بهتر است که کسب و کار واقعی خود را شروع کنید هرچند با مبلغ بسیار اندکی باشد، بهتره که برای محصولات واقعی خودتون انرژی بگذارید و ترافیک ارزشمند سایت خود را هدر ندهید.

شما خواننده محترم هم میتوانید ثبت نظر کنید و تجارب گرانبهای خودتون رو صادقانه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *